Curriculum


Thies Roorda studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Paul Verhey en in de Verenigde Staten bij meesterpedagoog Geoffrey Gilbert.

Hij is fluitist in het Radio Filharmonisch Orkest. Kamermuziek speelt hij in diverse combinaties, niet gebonden aan één speciale stijl. Zo wijdde hij zich vele jaren, als lid van het Hummel Trio met pianiste Mila Baslawskaja en cellist Dmitri Ferschtman, aan het Klassieke en Vroeg-Romantische repertoire. Met de Georgische pianiste Nata Tsvereli wijdt hij zich thans meer specifiek aan het Laat-Romantische repertoire (o.a. opnames van het complete werk van Sigfrid Karg-Elert). Met haar speelt hij ook op zijn recent uitgekomen CD ‘Beyond late Romanticism’, met werk van Max Reger, Sigfrid Karg-Elert, Volkmar Andreae, Ernst von Dohnanyi en Frank Martin.

Diverse Nederlandse componisten droegen werk aan hem op, zoals: Maarten Bon, Joep Straesser en Konrad Boehmer. Buitenlandse componisten die voor hem schreven waren onder meer: Isang Yun en Jean Françaix. Françaix’ Divertimento werd door hem op CD opgenomen met de componist zelf als begeleider. Voorts maakte hij opnamen met werk van Isang Yun, Giacinto Scelsi en Rudolf Escher.

Als pedagoog is Thies Roorda mede bekend om zijn benadering van toonvorming en klankexpressie. Zijn benadering van – zoals hij het zelf pleegt te noemen – de ‘Blow How’ van de fluit stelt studenten in staat om op hun instrument hun eigen ‘stem’ te ontwikkelen. ‘Blow-How’ staat voor een visie die het ademhalingsapparaat een rol toekent in alle motorische functies van het menselijk lichaam, welke is geïntegreerd in zijn behandeling van adembeheersing.